Je website staat al een tijdje live. Je weet dat je er iets meer mee moet doen dan het ‘alleen-te-laten-staan’. Want de buurman – ja, die met die nieuwe zwarte Tesla – heeft zijn zaakjes ook goed voor elkaar. “Marketing buurman, en goed zakendoen” knipoogt hij terwijl hij de stekker van zijn auto in het stopcontact steekt om op te laden.

Het is allemaal niet meer zo makkelijk voor zij die niet met online zijn opgegroeid. Moet je nagaan, ik ben zelfs een twijfelgevalletje met m’n 29 jaar…

Inbelverbindingen… het lijkt zo lang geleden

Brengt me terug naar een gesprek die ik van de week had met een vriendin. Zegt ze doodleuk: “het ergste: omdat ik zo ver uit school moest fietsen en ik maar een half uur had met die inbelverbinding, zat iedereen al met elkaar te chatten en had ik nog maar 10 minuten om mee te doen. Waardeloos.” Ik grinnikte. Ik mocht inderdaad elke dag een half uur internetten. En vooral chatten. Terwijl we elkaar net de hele dag hadden gezien… Bijzonder eigenlijk.

Vandaag vertelde m’n moeder over de periode dat je in de winkel nog niet kon pinnen. Bleek ik gewoon een jaar of 6-7 te zijn geweest. Onvoorstelbaar toch?

Je hebt een website, leuk, maar hoe doet die buurman dat dan?

Maar goed, terug naar je website. Elk bedrijf heeft tegenwoordig een website. Daarom heb jij hem nu ook. Je merkt alleen dat het niet meer genoeg is. Want nieuwe klanten komen niet op je website. Sterker nog: je hebt nog nooit van een klant gehoord dat ze bij je aan kwamen kloppen omdat ze op je website waren geweest. Wat heb je er dan aan?!

Je website heeft -> nieuwe <- bezoekers nodig

Daarvoor bestaat tegenwoordig online marketeers. Een beroep die zo uit de grond is gepopt. En ik denk door heel veel – ook uit mijn generatie hoor – onbekend. Zorgen-dat-websites-hoger-in-Google-komen. Ik schaam me altijd een beetje als ik het zeg, want die zin klinkt zo dom. Als ik zeg ‘online marketeer’ begrijpt niemand me doorgaans. Voel ik me nog dommer. Dus kiezen uit twee slechten, toe maar.

Online marketeers halen wat trucjes uit met je website waardoor hij hoog in Google komt te staan wanneer iemand op jouw product of dienst zoekt. Dus dat je niet alleen naar boven komt als iemand je bedrijfsnaam al kent.

Trucjes in de code (waar je niets van wilt weten) en trucjes met de tekst (want Google moet natuurlijk wel begrijpen wat je dan precies doet). En daarnaast nog een klein beetje reclame op andere websites. Google ziet zo’n website als een spaarpot. Hoe voller, hoe waardevoller. Hoe waardevoller, hoe hoger in de zoekresultaten. En hoe hoger in de zoekresultaten… Ik denk dat je het snapt?

Wist je dat 35% van de zoekers op de eerste website klikt die ze in Google zien?

De buurman overtreffen

Dus als jij de buurman wilt overtreffen, is het enige wat je hoeft te doen te zorgen dat je een onlinemarketingbureau vindt die voor jou aan het werk gaat.

Voel je niet dom, zeg wat je dwars zit. Ze kennen het probleem, want iedereen heeft het.

En je hoeft zelf niets te doen. Alleen te vertrouwen. En natuurlijk een goed product of goede dienst te verkopen. Want daar kan een online marketeer vrij weinig aan veranderen 😉

Delen