Van de week kreeg ik de vraag van een klant waarom e-mailmarketing zo interessant is voor haar bedrijf. E-mailmarketing is lang niet ideaal voor elke website wat mij betreft, zeker niet als je het over een webshop hebt met 1 productgroep die je maar eenmalig nodig hebt. Maar wanneer je je herkent in de volgende voordelen kan e-mailmarketing absoluut van toegevoegde waarde zijn voor je onderneming.

Focus op de boodschap

E-mail is een focuskanaal. Dit betekent dat op het moment dat iemand een mail opent hij/zij alleen de boodschap van het betreffende bedrijf ziet. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een advertentie in Google, waar ook nog tien andere concurrenten te zien zijn.

Jij bepaalt hoe vaak je bericht getoond wordt

E-mailmarketing is een van de weinige kanalen waar je de meeste invloed hebt over hoe vaak, wanneer en tegen welke prijs jouw boodschap wordt gecommuniceerd. Daarnaast heb je geen last van algoritmes die bepalen wanneer bepaalde content weergeven wordt zoals bijvoorbeeld op Facebook.

Je creëert binding

De bedrijven waaraan je een e-mail stuurt hebben zelf aangegeven meer informatie te willen ontvangen van jouw bedrijf. Dit hebben ze gedaan door zich in te schrijven voor de nieuwsbrief of ze hebben bijvoorbeeld al een aankoop gedaan. Er is dus al een bepaalde bereidheid bij de doelgroep waar je op in kunt spelen.

Alles is te meten

E-mailmarketing is heel goed meetbaar. Zo kun je zien hoe veel bedrijven de e-mail goed hebben ontvangen, hoe vaak de e-mail geopend is, hoe veel bedrijven iets met de call-to-action gedaan hebben en nog veel meer. Daarnaast kun je middels A/B testing e-mails goed optimaliseren voor je doelgroep.

Geautomatiseerde e-mails besparen tijd

E-mailmarketing is heel goed te automatiseren. Door één keer het proces goed in te richten kan het vervolgens geautomatiseerd worden. Zo kan worden ingesteld dat bij bepaalde triggers automatisch e-mails worden verstuurd zoals bijvoorbeeld bij een aankoop, verjaardag of registratie.

Delen