Iewl…

Thanks, but no thanks.

Iemand liket je Facebookpagina – wellicht zelfs je blog of product – en andere mensen krijgen het weer te zien. Maar goed, iedereen weet van hem of haar dat het toch niet interessant voor hen is want ‘zij liket alles’. Of deelt alles. Die types heb je ook. Win een kast en like ons. Win schoenen, deel, like en win! En natuurlijk gaan daar mensen op in. En da’s hartstikke prima. Maar als bedrijf is het belangrijk om te bekijken of DAT je doelgroep is. Ben jij op zoek naar mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten? Of heb je liever een betrokken fanbase met mensen die jouw berichten waardevol vinden? Mensen die je echt een plezier doet met je berichten?

Wat heb je aan volgers als ze niets aan jou hebben?

Ooit had ik een klant die Apple-accessoires verkocht. iPhonehoesjes, iPadopladers, noem maar op. Alles wat met je Apple te maken had verkocht hij. Hij had een Facebookpagina met 200 volgers. En serieus, dit is natuurlijk al wel een aantal jaar geleden: hij wilde graag veel meer volgers. Het maakte hem niet uit hoe, als dat getal maar op liep. Dus samen met het team een aantal ideeën voorgesteld en uiteindelijk bleef er 1 actie over: het verloten van een iPad Mini. Dat ding was toen net nieuw, aanschafprijs 300 euro (zo uit m’n hoofd) en 300 euro voor een hoop likes, why not? Dus we gooiden die actie online. En in no-time had hij geen 200 volgers, maar duizenden. Duizenden mensen die zeurden om een iPad Mini. Duizenden mensen die wanhopige berichten stuurden via Messenger over hoe hard ze die iPad nodig hadden omdat ze geen levensgeluk kenden en in de bijstand zaten. Alles kwam voorbij, het was absurd. Uiteindelijk iemand dat ding gewonnen. Eerst enthousiast en d’r adres gegeven, daarna nooit een bedankje gehoord. Not my style. Dus, conclusie: een iPad Mini minder (lees: 300 euro), een rotgevoel na het ontbreken van haar reactie, duizenden volgers rijker. En dan? Dan niks. Want deze volgers zijn niet de doelgroep. Er is serieus geen extra bestelling uit de webshop gekomen. Les geleerd: heb je niks aan.

Een serieuze fanbase, hoe dan?

Dus met andere woorden: het is zaak om je te richten op betrokken volgers. Niet op zo veel mogelijk volgers. En dat kun je op een aantal manieren doen.

  • Wees jezelf. Want weet je dat er inmiddels 1.182.278.965 websites online te vinden zijn? Vandaag de dag kent de wereld 7.500.208.531 mensen. Absurd toch!
  • Weet waar je voor staat. Want niemand kan jouw boodschap zo goed vertellen als jijzelf. Jij weet wat je wilt uitdragen. Jij weet wie je bent. Wie anders dan jij moet dat vertellen? En daarom willen mensen jou volgen.
  • Wees waardevol. Want als mensen iets aan je hebben dan blijven ze je trouw. Heb jij bijvoorbeeld informatie die hen iets leert? Of kun jij een goed voorbeeld zijn? Ben jij een steun en toeverlaat? Of misschien verkoop je producten die goed aansluiten bij een bepaalde doelgroep. Een niche bedienen is absoluut geen nadeel. Eerder een groot voordeel. Je wordt namelijk sneller gezien als expert in je vakgebied, mensen praten over je en je kunt je doelgroep specifiek bedienen. Win-, win-, winsituatie.
  • Wees eerlijk en oprecht. Want niemand houdt van leugenaars. En niet oprecht zijn is ook direct een aanslag op je betrouwbaarheid. Als je de ene keer dit zegt en de andere keer dat… Wie hou je voor de gek? Men gelooft je niet meer en loopt bij je weg. Probeer dat vertrouwen maar eens te herstellen.
  • En als je echt een actie wilt houden, hou dan een actie omdat je doelgroep daar iets aan heeft. Wat ik bijvoorbeeld zou kunnen doen is een gratis SEO-check verloten omdat mijn doelgroep meer bezoekers wil op hun website. En als ze mij op die manier leren kennen kan het zijn dat ze m’n blogs interessant vinden. En als dat niet zo is? Ook even goede vrienden!

Kwaliteit boven kwantiteit

Dus heb je toevallig minder volgers dan je concurrent? Maak je niet druk! Zorg dat je wat te bieden hebt voor je doelgroep en zorg dat je altijd de beste versie bent van jezelf. Zo hebben je volgers echt wat aan je. Kwaliteit boven kwantiteit, dat geldt ook hier.