Alleen als ik op zoek ben naar iets heel specifieks – waar ik geen winkel van in de buurt heb of als online zoeken de snelheid bevorderd – ben ik bereid om online iets te kopen. En toevallig heb ik dat van de week voor het eerst met mijn mobiele telefoon gedaan.

Ik was inderdaad zelf verbaasd.

27% gebruikt alleen hun smartphone voor internet

Dus nee, ik ben niet echt representatief voor de doelgroep die shopt op hun smartphone. But hey, 27% van de Nederlandse internetters gebruikt tegenwoordig ALLEEN hun smartphone om het internet te bezoeken. Leuk feitje is dat daar ook de oudere doelgroep in zit. Vaak is een laptop of desktop te ingewikkeld en met een smartphone of tablet komen ze veel gemakkelijker uit de voeten. Dat betekent dat het belangrijk is dat elke webshop een goede mobiele versie heeft. Anders mis je sales. Da’s zonde.

14% van de kopers bepaalt op prijs

En daar waar je men dus meer met z’n smartphone online is, is het ook belangrijk dat een webshop dus snel en gemakkelijk werkt. Geen afleidende zaken, een gemakkelijke interface, niet oneindig veel informatie hoeven invullen. Prijs wordt mede daardoor ondergeschikt.

14% van de webshoppende mensen vindt prijs een bepalende factor. Dat betekent dat 86% (!) iets anders belangrijk vindt. Je kunt vast een hoop factoren bedenken, maar ik zal hieronder een paar voorbeelden geven van dingen die niet best zijn voor je webshop:

  • Een slecht functionerende webshop. Niets is frustrerender dan onderweg een foutmelding tegenkomen. Weg credibility.
  • Een heeeele trage laadtijd. Daar wordt niemand blij van.
  • Verzendkosten die pas aan het eind getoond worden in plaats van vooraf aan het bestelproces.
  • Een lange verzendtijd. Wat lang is, is subjectief. En wat acceptabel is hangt natuurlijk af van de producten die je verkoopt.
  • Slechte reviews waar niet op wordt gereageerd. Veel bedrijven hebben reviews. Soms kan het voorkomen dat iemand een slechte review achterlaat. Dat is absoluut niet erg (!) als het bedrijf er maar positief op reageert. Sterker nog: alleen maar positieve reviews komt onbetrouwbaarder over dan een keer een slechte review.
  • Het ontbreken van een zoekfunctie. Soms werkt het navigeren gewoon niet snel genoeg. Als er geen zoekfunctie is kan het sommige mensen te lang duren.
  • Ontbreken van geloofwaardigheid, bijvoorbeeld adresgegevens.

Men heeft een verwachting. Voldoe aan die verwachting of stel de verwachting bij. Dan heb je al een hele hoop gewonnen 🙂