Inmiddels is het bijna 18 jaar geleden dat Google AdWords ontstond. De eerste advertenties werden toen zichtbaar in de zoekresultaten van Google. Natuurlijk zijn er sindsdien ontelbare veranderingen geweest. En een van de meest recente veranderingen is dat Google AdWords sinds 24 juli 2018 Google Ads heet. Het vernieuwde en verbeterde recept.

Wat verandert er?

Google Ads wordt de alomvattende naam van alles wat met adverteren en Google te maken heeft.

  • Google AdWords heet voortaan Google Ads
  • Er wordt een ander logo gebruikt
  • Er wordt toegang gegeven aan onder andere: Google Zoeken, YouTube, Google Play appwinkel, naast 3 miljoen andere partners
  • Automatisering van de display advertenties wordt mogelijk gemaakt
  • De interface voor de advertenties wordt gemakkelijker gemaakt

Adverteren voor regionale ondernemers

Daarnaast is het doel voor Google om adverteren zo gemakkelijk mogelijk te maken, zodat ook de kleinere ondernemer met weinig moeite veel baat haalt uit de advertenties. Want eerlijk is eerlijk: als je je advertentiecampagne goed instelt (juiste zoekwoorden, uitsluitingszoekwoorden, specifieke advertentieteksten, relevante landingspagina en goede locatie) dan is Ads JUIST voor de regionale ondernemer ontzettend geschikt.

De kapper in Zoetermeer

Stel je voor, je hebt een kappersbedrijf in Zoetermeer. Dat betekent dat je in principe al het zoekverkeer buiten Zoetermeer al kunt uitsluiten. Die is makkelijk.

Daarnaast doe je niet aan hair extensions en haarwerken. Dus alle zoekwoorden die die termen bevatten kun je ook uitsluiten.

Iemand die zoekt op termen zoals kapperkapper afspraak maken of ik wil naar de kapper wil vaak direct bij de kapper terecht kunnen. Dus zet in je advertenties – als dat voor jouw zaak geldt – USP’s zoals: ‘zonder afspraak’, ‘gratis voor de deur parkeren’ en ‘ervaren kappers’ (Ja, die laatste vind ik vrij belangrijk 😉 ) en je spreekt de bezoeker aan op datgeen wat hij of zij belangrijk vindt.

Vervolgens stuur je de zoekende – wanneer hij of zij op de advertentie klikt – naar een relevante landingspagina met een duidelijke conversiebutton ‘PLAN DIRECT ONLINE EEN AFSPRAAK’ en jij gaat geheid meer leads krijgen.

Waar de key hem zit? Door alle irrelevante zoekwoorden en locaties uit te sluiten krijg je alleen bezoekers die tot jouw doelgroep behoren. Door met een goede advertentietekst en landingspagina aan te sluiten op de zoekopdracht zorg je voor lage advertentiekosten (omdat je kwaliteitsscore hoog is) en je zorgt dat je bezoeker ook direct vindt waar ze naar op zoek zijn. Daarmee sluit je aan op de visie van Google en zorg je dat je met een scherp budget kunt profiteren van Google AdWords. Of Google Ads. Ik moet nog even wennen aan de naam.

Delen