M’n aandacht verslapte…

Want jeetje, als je begint over soefi’s (waar ik niets van weet) en darwisjen (waar ik ook niets over weet) wordt het wel lastig om mijn aandacht vast te houden. Maar goed, ik MOEST dit lezen. Dus we gaan door, het zal vast beter worden. En nadat de schrijfster een pleidooi heeft gehouden over hoe haar interesse voor ‘het’ onderwerp begon, begint het boek echt. En hallo, ik ben geboeid!

Geluk?

Onze cultuur is obsessief bezig met geluk. Maar ondanks de mooie geluksmomenten voelen veel mensen zich doelloos. En soms zelfs wanhopig. De zelfmoordcijfers zijn nog nooit zo hoog geweest. De schrijfster stelt in haar boek ‘De Kracht van Betekenis’ dat geluk geen doel moet zijn dat we najagen. We moeten ons gaan richten op betekenis om te zorgen dat we ons leven de moeite waard vinden. Van betekenis zijn. Ons belangrijk voelen door iets wat we – voor een ander – doen.

Heb ik je aandacht? Mooi, want het wordt nog interessanter!

De kracht van betekenis [boek] - online marketing

Onverwachte invalshoeken

De schrijfster maakt het lezen van haar boek bijzonder door onverwachte invalshoeken te gebruiken, recent onderzoek, inzichten uit de positieve psychologie, literatuur, filosofie en maakt zo een onderbouwd totaalbeeld van het geheel. Haar reis ‘door de tijd’ schept een beeld van haar boodschap. En dat is een boodschap waar we allemaal iets mee kunnen. Kort samengevat komt het neer op deze vier pijlers:

  1. Ergens bij horen, of dat nu je familieleden, milieuactivisten of leden van een boekenclub zijn.
  2. Een doel dat ons motiveert iets aan de wereld bij te dragen, hoe bescheiden die bijdrage ook is.
  3. Een coherent verhaal over je leven kunnen vertellen, waardoor ervaringen samenhang en betekenis krijgen.
  4. Transcendentie, gebeurtenissen waardoor je boven het alledaagse uitstijgt, bijvoorbeeld wanneer je naar mooie muziek luistert, naar de sterrenhemel kijkt of een mystieke ervaring hebt.

Toepassen in je bedrijfsstrategie?

Tijdens het lezen dacht ik een stapje verder. Wat als je deze vier pijlers kunt doorvoeren in je bedrijfsstrategie? Wat als je men iets geeft waarvan ze niet weet dat ze het nodig hebben? Maar onbewust toch zorgt voor een fijn gevoel? Dat je kunt bijdragen aan een beetje gezond gesteldheid? Mooi toch? Goed voor jou, voor anderen én voor je onderneming. Zijn we niet allemaal een beetje te veel met onszelf bezig, soms?

Hoe dan?

Natuurlijk kun je niet in elk bedrijf zorgen dat mensen ‘boven het alledaagse’ situaties ervaart. Maar met een aantal punten kun je echt wel iets, ook jij.

Een kennis van mij werkt als ZZP’er en geeft access bars behandelingen. Ik ben er niet helemaal in thuis, maar haar website zegt het volgende:

“Door het aanraken van 32 punten op het hoofd kun je oude overtuigingen, aannames, conclusies en besluiten loslaten die je niet meer dienen. Het “runnen” van je bars geeft vrijheid en rust:

  • Laat oude emoties en gevoelens los
  • Laat spanning en gewoontes los voor meer ruimte
  • Wees je meer bewust van alles wat je al weet
  • Leef het leven zoals jij dat wilt en beyond”

Nou, dat klinkt in ieder geval mensgericht.

Als je vier bovenstaande pijlers in de praktijk gaat toepassen op haar dienstverlening krijg je het volgende:

  1. Ergens bij horen: geef je klanten bijvoorbeeld een klantenkaart of exclusief toegang tot een gedeelte van je website (of een facebookgroep) die niet voor iedereen toegankelijk is. Deel belangrijke informatie en zorg dat men herinnert wordt aan je bestaan. Zorg dat het van toegevoegde waarde is om bij ‘jouw’ club te horen.
  2. Iets bijdragen aan de wereld: in dit geval zorgt ze al dat er iets bijgedragen wordt aan de wereld, wat een fijne en goede gesteldheid van de geest is voor iedereen goed. Maar je kunt dit nog meer diepgang geven door bijvoorbeeld een gedeelte van het opgeleverde bedrag te doneren aan een doel wat dichtbij staat. Wat je ook kunt doen is je kennis delen met de medemens. Misschien iets tijdrovender, maar net zo leuk.
  3. Verhalen betekenis geven: hier kan ik uren over schrijven, storytelling. Dit is een van de meest waardevolle – en onderschatte – krachten online. Men houdt van ervaringen, van verhalen. Van herkenning, van lezen en erkennen. Dus schrijf hoe jij in contact bent gekomen met de dienst die je verleent. Wat je dienst voor jou betekent. Wat het voor anderen betekent. Schrijf beeldend, in actieve vorm en zorg dat je men vermaakt met je verhalen.
  4. Transcendentie: ik zou in jouw geval zorgen dat men in een ruimte terecht komt waar geen afleiding is. Een fijne geur, goed licht en een fijne achtergrondmuziek. Geen blaffende honden, schreeuwende kinderen. Zorg dat iemand zich zo ontspannen kan voelen dat ze zich ‘in een andere wereld’ wanen.

Natuurlijk is dit maar een voorbeeld. Daarbij kun je sommige zaken vast meer diepgang geven, maar dat moet ook passen bij jou als mens. Transcendentie is niet voor elke dienst weggelegd maar natuurlijk ergens bij horen ook niet. Niet als je bijvoorbeeld met spoed een dakdekker nodig hebt. Maar hè, als je creatief genoeg bent kun je zelfs voor die dienstverlening passende oplossingen vinden.