Je hebt een nieuwe website laten maken of je bent bezig met een nieuwe website. Hartstikke tof! Je bent er trots op, je laat hem iedereen zien. Je hebt zelfs toegang tot Google Analytics waar je alle bezoekersaantallen kunt zien. Maar na een paar dagen toch wel een teleurstelling, want je website heeft nauwelijks bezoekers…

Ja, bij het begin toen je hem iedereen liet zien. Maar daarna niet meer. En dat zorgt natuurlijk niet voor extra omzet. Hoe kom je nou aan bezoekers?

Bekenden en onbekenden

Je hebt twee soorten bezoekers, eigenlijk heel simpel: bezoekers die je website kennen en bezoekers die je website niet kennen. Vooral die laatste groep is interessant voor new business. Maar hoe komen die bezoekers bij jouw website terecht?

Nederlanders zijn verslaafd aan Google

In kwartaal 3 van 2016 waren dit de statistieken:

NederlandDesktopSmartphoneTablet
Google91,41%98,57%97,79%
Bing6,34%0,26%0,79%
Yahoo!1,49%0,94%0,90%

Zoals je kunt zien: Nederlanders zijn gek op Google!

Google is een interessante manier om nieuwe bezoekers te krijgen. Want deze zoekers zijn proactief op zoek naar de dienst of het product die jij op je website aanbiedt. Ontzettend interessant dus voor jouw nieuwe website! Maar hoe krijg je die website nou in Google?

Google zoekt jou

Je kunt Google een handje helpen 🙂

Als eerste is het belangrijk om te weten hoe Google aan jouw website komt. Google heeft bots ‘in dienst’. Deze bots gaan alle links op verschillende websites af om zo nieuwe websites te indexeren. Dus als jij een nieuwe website hebt doe je er goed aan om op een aantal andere websites te vragen of ze een link naar je willen plaatsen.

Ook kun je je URL hier indienen: http://www.google.nl/intl/nl/add_url.html

Hallo Google, hier is mijn nieuwe website!

Hoog in Google

Daarnaast is het interessant om je website hoog in Google te hebben staan. Want dan zien je nieuwe klanten je eerder. Hoe hoger, hoe beter. En dat kan op twee manieren. Je hebt namelijk twee soorten zoekresultaten: de advertenties en de organische zoekresultaten. Die eerste zijn betaald, die andere niet.

Online marketing

Er zijn bedrijven die zorgen dat je hoog in Google komt te staan: onlinemarketingbureaus.

Zoekmachine optimalisatie

Om hoger in de organische zoekresultaten van Google komen te staan heet: zoekmachine optimalisatie. Ook bekend als SEO. Search Engine Optimization. De voordelen in een notendop: geen kosten per klik en meer bezoekers. Je betaalt een onlinemarketingbureau alleen voor de uren die ze besteden.

Zoekmachine adverteren

Met de dienst zoekmachine adverteren zorgt een onlinemarketingbureau dat je hoog in de advertenties van Google komt te staan. Zoekmachine adverteren staat ook bekend als SEA. Search Engine Advertising.

Na uitleg van de voorgaande redelijk voor de hand liggend 😉

De voordelen: snel gerealiseerd, meer bezoekers.

Meer bezoekers

Uiteindelijk zorgen deze twee diensten voor meer bezoekers. En dat vind je nieuwe website vast leuk!

Delen