“Aaaaaaaah, ik was net – voor de verandering – de hond aan het uitlaten. Vooral met dit weer vind ik het heerlijk om een beetje rond te struinen. Ben ik weer bijna in het centrum, kom ik langs een snackbar. Bij de snackbar zitten mensen buiten op het terras. Een meisje – wat zal ze zijn, net 2? – tikt haar vader (gok ik) op z’n schouder: “tikkie!” Ze heeft een jurkje aan. Superzomers, allemaal bloemetjes. D’r vader kijkt lachend op, ziet mij met Billy lopen en zegt: “kijk Emma, een hondje!” Ze kijkt vertwijfeld mijn kant op en verlekkerd naar Billy maar weet niet zo goed wat ze moet doen. Ik vraag haar of ze hem wil aaien. Ze begint driftig te knikken en loopt naar Billy toe. Dat was het startseinĀ Storystelling, het ondergewaardeerde kindje - online marketingšŸ˜Ā Ze begint hem te aaien. Hij staat lief stil en ik had haar gewaarschuwd: hij geeft wel graag kusjes! Ik denk, dan dek ik vast in dat hij haar zo een lebber over d’r gezicht geeft en d’r ouders zich rotschrikken. Maar nee, Billy blijft staan. Emma zakt door haar blote knietjes, slaat haar ene armpje linksom om z’n nek. Haar andere armpje slaat ze rechtsom om z’n nek. En vervolgens geeft ze hem een kus bovenop z’n hoofd. Dat plasje water wat vervolgens naast Billy lag was mijn gesmolten hart. Ik heb de zoetste hondĀ Storystelling, het ondergewaardeerde kindje - online marketingšŸ˜Storystelling, het ondergewaardeerde kindje - online marketing”Ā 

Beetje lang, vind je niet?

Ik wilde namelijk een statement maken. En volgens mij ben ik daar aardig in geslaagd. Ik zal het je uitleggen.

Op het werk waren we druk bezig met socialmediastrategieĆ«n. Heel leuk, maar wat zet je nou eigenlijk online? Plaats je een link naar je nieuwste blog of zet je er ook toelichting bij? Je foto, alleen een foto of misschien een regel tekst? Of misschien meerdere regels? In eerste instantie denk je: hoe korter, hoe beter. Want men ziet online al zoveel, die gaan echt geen honderden woorden lezen. Maar misschien heb je het daar fout šŸ™‚ Blijkt zomaar dat men lezen leuk vindt.

Check dit voorbeeld

De foto heb ik al eens eerder online gezet. Had denk ik 20 likes. Maar check dit eens:

Storystelling, het ondergewaardeerde kindje - online marketing

Met dezelfde foto als die ik eerder plaatste kwam ik nu aan de 75 likes. Like, whut?

Hoppa, misschien is het bewijs nog niet keihard, maar het is er wel šŸ˜‰

Waarom zijn verhalen beter behapbaar?

Omdat ons brein zo werkt. Een verhaal is voor ons brein gemakkelijker behapbaar, interessanter en een eenvoudige manier om kennis eigen te maken. Zelfs moeilijke informatie wordt zo beter onthouden. Voorbeeld: heb je de AXE-campagne al wel eens gezien? Een man wordt belaagd door hordes vrouwen wanneer hij AXE gebruikt.

Storytelling op je website of in je social media berichten

Dus storytelling toepassen op je website of in je social media berichten is zo’n slecht idee nog niet. Bijvoorbeeld voorbeelden van toepassingen van je product of dienst. Of ervaringen. De mogelijkheden zijn eindeloos! Pak eens een pen en een leeg papier (of een leeg scherm) en schrijf eens een van je suggesties uit. Laat hem nalezen door een bekende. Vindt hij of zij het leuk? Plaats het online! De ervaring zal je leren dat de reacties leuk zijn! En uiteindelijk wordt je er zelfverzekerd en handig in. En levert het je betrokken fans op, die weer goed zijn voor je onderneming.