Een van mijn projecten is een bedrijf dat werkt in de bouwsector. De bedoeling is dat de bezoekers van hun website een formulier invullen en zo in contact komen met de opdrachtgever. De opdrachtgever gaat vervolgens langs om de situatie te bekijken, ze maken een voorstel en de potentiële klant gaat daarmee akkoord – of niet. En zo ontstaat een klant.

‘Gratis’, onze Nederlandse trigger

Een bezoeker laten overgaan tot het beoogde doel hangt samen met een hoop psychologische en neurologische factoren. In dit blog wil ik er eentje toelichten. Of het vooral de Nederlandse doelgroep betreft weet ik niet – maar ik denk het wel 😉 – maar het gebruik van het woord ‘gratis’ heeft in de meeste gevallen een positieve uitwerking.

Behalve als je het hebt over nare gratis dingen. Maar dat spreekt voor zich.

Gratis leuke dingen krijgen vindt elke Nederlander leuk. Dus daar kun je dankbaar gebruik van maken in je website.

Offerte aanvragen

Terugkomend op mijn opdrachtgever: het doel is dus om potentiële klanten het formulier te laten invullen. En daar gaan we even mee spelen. In dit geval staat de button naar het formulier in het hoofdmenu met als buttontekst: ‘direct aanvragen’. Eigenlijk klopt dit inhoudelijk ook niet helemaal, want dat zou betekenen dat iemand direct ergens aan vast zit. Of direct iets heeft geregeld. En dat willen offerteaanvragers in de meeste gevallen niet.

Dus we moeten zorgen dat ze snappen dat ze nergens aan vast zitten. En bij het woord ‘offerte’ begrijpt men over het algemeen dat dat niet zo is.

Dus wat heb ik gedaan. Ik heb ‘direct aanvragen’ aangepast naar ‘gratis offerte’. Het dekt beide de lading, maar je kunt het effect al raden: meer mensen klikken.

Cijfertjes

Voor de aanpassing van de button had de website een conversiepercentage van 7,80%. Met andere woorden: van de 100 bezoekers vulden er 7,8 het formulier in. Genomen over gemiddeld een jaar. De aanpassing van de button leverde het volgende conversiepercentage op: 8,36% (over een maand). Dat is een stijging van ruim een half procent. De 30 dagen ervoor was het conversiepercentage 7,88%. Dus dat bleef redelijk gemiddeld.

Nogmaals, met andere woorden: het aanpassen van de button zorgde voor een stijging van 0,56%. Op 1.000 bezoekers zouden er dus 5 tot 6 bezoekers EXTRA een offerteaanvraag indienen. Nou heeft deze website duizenden bezoekers per maand.

Reken uit je winst.

Het zit hem in de kleine dingen

En soms moet je er gewoon even logisch over nadenken. Maak je hoofd leeg, drink desnoods een borrel en kijk eens goed naar je website. En nog eens. En nog een keer.

Hey, en je hoeft geen Einstein te zijn. Stel dat je een goed idee hebt: probeer het dan gewoon. Verleid je bezoeker om tot je doel te komen.