“Wat moet er elke maand aan veranderd worden, is het niet zo dat als het eenmaal staat, het staat?”

Dit kreeg ik afgelopen week in een e-mail van een van mijn leukste projecten. Een hele logische gedachte, want immers: als het goed is, is het toch goed?

Google verandert continu

Als eerste is het probleem – herstel: de uitdaging – dat Google’s algoritme continu veranderd. Dat houdt in dat de 200+ factoren die Google heeft om een website te beoordelen onderhevig zijn aan veranderingen. En dit melden ze niet, maar hier kom je achter. Gelukkig houden SEO’ers elkaar onderling ook op de hoogte van constateringen. Zo kunnen we altijd snel schakelen bij een nieuwe ontwikkeling van Google.

Een voorbeeld van recente veranderingen:

  • De hoeveelheid tekens in de meta description veranderde van 156 naar 300 tekens. Na een paar maanden veranderde dit weer terug…
  • Google AdWords heet voortaan Google Ads en heeft een hoop nieuwe functies om de werkbaarheid te vereenvoudigen
  • Vorige week is mobiele snelheid ook een beoordelingsfactor geworden

Je concurrenten vernieuwen mee

Je concurrenten vernieuwen mee, dat betekent dat die ook hun best doen om zo goed mogelijk te scoren. En als jij dat niet doet blijf je achter op je concurrenten. Hierdoor loop je posities in Google mis.

Groeien

To stand still today is going backwards… and quickly.
Richard Branson

Een website krijgt een bepaalde waarde. Ik probeer het vaak met een spaarpot te vergelijken. Hoe voller je spaarpot, hoe meer waarde die heeft. In dit geval wordt de waarde niet gemeten in euro’s, maar (onder andere, don’t shoot me right away) in kwalitatieve backlinks.

Een backlink: een link van een andere website naar jouw website.

Dus dat betekent dat er werk verricht moet worden om aan backlinks te komen. Daarom wordt er maandelijks werk verricht voor SEO. Want SEO is de overkoepelende naam voor het hoger komen in de organische zoekresultaten van Google.

Delen